Tijdverdrijver

Dé Harry Potter RPG voor schrijvers!

Welkom op Tijdverdrijver!
Om optimaal van de site gebruik te kunnen maken, is het nodig dat je ingelogd bent. Log hieronder in of registreer jezelf als je dat nog niet hebt gedaan.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Auteur Topic: Hoe kruip jij uit een schrijfdip?  (gelezen 1240 keer)
#21 10 april 2010, 23:07:23
Lennard
  • Ravenklauw
  • Bovenbouw Tovenaarsleerling
  • Geslacht: Man
  • Everybody knows this is nowhere.
    • Het Collectief
Re: Hoe kruip jij uit een schrijfdip?

Als ik echt in een dip zit is de enige manier gewoon wachten, maar als ik een beetje lastig verder kan dan helpt het vaak om een stukje te gaan fietsen in de buitenlucht. :) Maar tegenwoordig heb ik een veel betere manier, ik hoef alleen maar met Jildou te praten en we krijgen ineens allemaal supergoeie ideëen. :D
#22 10 april 2010, 23:13:21
jildouxiao
  • Zwadderich
  • Groeiend Tovenaar
  • Geslacht: Vrouw
  • White like snow, Red like blood, Black like ebony

Yaay, Lennard mijn persoonlijke inspiboost (dat woord heb ik van hem gejat). Hij is van mij! Niet afpakken! GRRRR.
#23 11 april 2010, 17:55:11
Esther
  • Oud Webmaster
  • Volleerd Tovenaar
  • *

Als ik een schrijfdip heb, dan ga ik gewoon schrijven of ik sla een stukje over. Op den duur kom ik dan weer op een stuk waar ik wél inspiratie voor heb of ik kom er achter hoe ik een ander stuk wil hebben. Ook helpt het bij mij om gewoon andere boeken te lezen of uit gelezen boeken iets te jatten. Dat doe ik op Tijdverdrijver ook regelmatig. Dan lees ik verhalen van anderen in de Grote Zaal van anderen, waardoor ik op een idee voor mijn eigen verhaal kom, en dat hoeft dan niet eens er echt op te lijken.
#24 11 april 2010, 18:01:28
Anouk
  • Oude Garde
  • Huffelpuf
  • Machtig Magiër
  • Puzzelfreak

Ik heb zelf gemerkt dat het spamboard me heeft geholpen met mijn schrijfdip. (Ja, ik weet dat ik nog steeds niet aan het schrijven ben, maar brainstormen is stap 1! :P). Ga nou niet meteen het forum volspammen, dat is ook niet de bedoeling. De gouden tip is eigenlijk al vaker genoemd: Ga gewoon even iets anders doen. Denk ook niet steeds: 'O nee, ik heb al heel lang niks geschreven en zo haal ik helemaal geen AP binnen!' Als je dan toch per se Afdelingspunten wil halen, maak dan even een korte huiswerkopdracht of doe iets voor de SVP. Dat is ook al een beetje anders en het is vaak beter te verdelen over kleine stukjes tijd.
#25 11 april 2010, 20:27:24
Debra
  • Amateurschrijver
  • Ravenklauw
  • Opperste Hotemetoot
  • **

Een schrijfdip... Daar heb ik momenteel erg veel last van. Soms is het dan handig om aan  een ander verhaal te beginnen of in een ander deel van je verhaal. Dan komt langzaam weer inspiratie op voor het verhaal waar je mee bezig bent. Ook kunnen prikkels van buitenaf erg helpen, zoals muziek en geuren. Als ik bezig ben met een zielig stuk, luister ik vaak een treurige melodie, zodat ik beter in die stemming zit.
#26 18 mei 2010, 19:10:27
Ditalion
  • Huffelpuf
  • Krachtig Tovenaar
  • *

Een schrijfdip, daar kom ik alleen uit als ik een tijdje niet schrijf of als er iets gebeurt waardoor ik enorme inspiratie krijg. Ook kom ik zoms uit een schrijfdip door andere hun verhalen te lezen en niet met mijn eigen verhaal bezig te zijn. Soms krijg ik daar dan ook weer inspiratie van.
Maar voral moet ik bezig gaan met andere dingen dan schrijven op een gegeve moment komen de schrijfkriebels altijd wel weer.
#27 3 juni 2010, 15:06:50
Valentine
  • Griffoendor
  • Krachtig Tovenaar
  • *

Nou, ik ben niet echt een persoon die heel veel schrijft als ik naar een paar andere leden kijk. Dat komt gewoon omdat ik geen tijd heb geloof ik. Nouja onze computer zit beneden en meestal werkt het alleen bij mij als ik internet uitschakel en heb naar mijn kamer breng. Mijn record is zo'n 3700 woorden in twee dagen geloof ik. En daar ben ik blij mee :)
Want als ik nu zo moet schrijven lukt dat niet, want dan zit iktoch op youtube en dergelijke xD Samenwerkingen werkt wel, want dan moet het gewoon.
Dus bij mij werkt het goed als ik even alleen ben en dan schrijf ik toch zo'n 1u30 aan één stuk door. Als ik dat niet doe zit ik steeds in een schrijfdip.
Wat ik ook heb gedaan is (en het duurde hééél lang) mijn verhaal afprinten, onze printer print maar langs één kant dus was het een heel gedoe om te printen langs de twee kanten. Het is wel niet echt heel papier en inktbesparend maar zo kon ik mijn verhaal rustig overlezen in mijn bed en toen had ik opeens een plot. En dat werkte bij mij^^
#28 3 juni 2010, 18:16:46
donja
  • Schetser
  • Huffelpuf
  • Krachtig Tovenaar
  • *
  • Neem je dromen mee de dag in.
    • 101 doelen

Weetje wat mij nu geholpen heeft? Of eigenlijk, ik moet natuurlijk eerlijk zijn, wat me aan het helpen ís (want ik heb nog niet echt veel geschreven maar het begint weer te komen :)) is een samenwerking doen. Momenteel ben ik een samenwerking aan het doen met Lennard en ik merk, dat ik nu weer inspiratie voor mijn verhaal krijg en dat ik er ook weer in kom. Ik heb ondertussen zo lang al niks meer geschreven (op één verhaaltje na) dat ik echt dacht dat het nooit meer zou lukken. '^^
Als je een samenwerking doet, of begint eigenlijk, ben je samen aan het brainstormen over het verhaal, wat gaat er gebeuren enzovoort. Daardoor ga je weer over je personage nadenken en ook over je eigen plotlijn (zover je die hebt (A)), waardoor je er weer in komt. Bij mij althans. Ik zit nu steeds tijdens de lessen de plaatsen te tekenen die in mijn verhaal voor komen. Daardoor ga je er ook steeds verder over nadenken en heb ik ondertussen weer een heel leuk idee gekregen... :)
#29 21 juni 2010, 21:18:24
Ditalion
  • Huffelpuf
  • Krachtig Tovenaar
  • *

Ik zit nu in een soort schrijfdip. Ik heb geen zin meer in Jasper. Ik vind het plot niet leuk meer enzo. Maar ik ga echt geen nieuw personage afmaken wat dan krijg ik dat ook. Met Jasper wil ik meer aan het plot besteden maar dat vind ik nu niet leuk omdat ik geen zin heb in dat plot. Ik schrijf veelste veel over de lessen. Het zijn (nog) geen goede personage's ze hebben geen duidelijk karackter. En ik kan steeds niet goed schrijven wat ik wil schrijven... Ik heb allemaal inspiratie voor andere dingen. zoals gedichten, andere verhalen enzo. Maar over Jasper krijg ik niks op papier... En ik wil wel door blijven gaan met Jasper! Anders dan, geen idee maar dat voelt niet goed om te stoppen. Ik wil zoiezo zijn eerste jaar helemaal afmaken. Maar daar heb ik geen zin in... Daardoor kom ik niet verder.  Ik wil verder schrijven maar ik kan het niet. Opzich is het wel een leuk plot, dat vond ik in iedergeval. Hopenlijk komt dat weer terug dat ik weer verder kan met Jasper en ik door blijf gaan.
Ik open elke ochten een word-bestand van dan kan ik schrijven als ik ineens een ingeving krijg maar niks...
#30 21 juni 2010, 21:23:19
Daphné
  • Ik verveel me
  • Huffelpuf
  • Meester der Magie
  • Get a life, Bella. Edward is mine.

Ditalion, lees AL je verhalen van Jasper eens door en ontdek opnieuw waarom je in de eerste plaats Jasper hebt bedacht en waarom je hem in je eerste verhalen zo geweldig vond ;)
#31 22 juni 2010, 18:41:10
jessie
  • Zwadderich
  • Tovenaarskind
  • *
  • no music, no soul, no twilight

ik stop gewoon met schrijven en ga een eindje lopen of fietsen dan krijg ik weer ideeen en dan kan ik weer verder schrijven
#32 1 juli 2010, 19:51:44
IloveJohnnyDepp
  • Griffoendor
  • Onderbouw Tovenaarsleerling
  • **
  • Noem me Lizzy

Ik schrijf dan meestal een heleboel ideeën op en daar omheen ga ik verhalen maken, en zo kom ik weer op een geweldig idee voor de grote zaal. En ben ik uit mijn schrijfdip.
#33 1 juli 2010, 22:54:48
Carmen
  • Griffoendor
  • **

Als ik in een schrijfdip zit, ga ik rechearch doen. Ik schrijf meestal historische berhalen, dus van tevoren doe ik al heel wat reacherach naar die tijf. Maar er is natuurlijk altijd nog meer informatie gebruiken en door de nieuwe dingen die ik dan ontdek krijg ik weer inspiratie.
#34 9 juli 2010, 22:14:06
roanne rhinnos
  • Griffoendor
  • **
  • De bloemetjes fluiten en de vogeltjes bloeien!

Ik ga wat zitten, lezen, varen, enz. Gewoon wat afleiding. Of ik ga vooruit denken met mijn verhaal, dan weet ik wat er daartussen moet gebeuren.
#35 16 juli 2010, 20:32:45
Maya
  • Tovenaarskind
  • *
  • Verslaafd aan worteltjes.

ik ga een boek lezen of film kijken... daarvan krijg ik inspiratie
#36 27 juli 2010, 20:53:15
Daphné
  • Ik verveel me
  • Huffelpuf
  • Meester der Magie
  • Get a life, Bella. Edward is mine.

Ik weet nog een leuke oefening. Je moet hem wel niet tegen je zin gaan doen, dus stop eerst even met schrijven en leid jezelf af.

Afkomst:
Oké, ik keek gisteren naar een film: Finding Forrester. Hij gaat over schrijven, boeken, schrijvers,...
Die schrijver, waar de film over ging, gaf zijn leerling een opdracht. Hij beschreef het ongeveer als 'Ik leende hem mijn woorden, om zijn eigen woorden te ontdekken.'

De oefening:
Neem een boek (liefst fantasy) dat je nog niet (of lange tijd niet meer) hebt gelezen. Meestal begint de eerste pagina met een lange of korte beschrijving. Zo niet, blader verder naar een beschrijving of neem een ander boek. Typ de korte, algemene beschrijving over. Stop als het verhaal gevormd wordt. Bedenk vanaf daar je eigen verhaal.

Kort voorbeeld:
Je hebt bijvoorbeeld een kort stukje overgetypt over een donker steegje. Dan schrijf je verder. Ik bedenk nu bijvoorbeeld dat ik zou schrijven over een jongen die hijgend en helemaal uitgeput overeind komt en dan een onbekende stad in wandelt. Hij heeft geen idee waar hij is en wie hij is. Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt langzaamaan hoe hij daar terecht is gekomen, wat er is gebeurd en wie hij is.
Of even later, nu ik ondertussen wat tv heb gekeken.
Een jongen rent de straat uit terwijl hij achtervolgd wordt door twee mannen. Hij heeft een misdaad gepleegd en probeert nu zijn lot te ontkomen. Hij heeft de misdaad echter wel om een goede reden gepleegd. Hij heeft bij een maffiabaas ingebroken en een diskette gestolen waarop de gegevens stonden over vermiste mensen. Mensen die de maffia ontvoerde om illegale medicijnen op uit te testen.

En ga zo maar door. Je veranderd van verhaal, personen,... Het leid je helemaal af van je problemen en toch schrijf je verder. Heel ontspannend om te doen.
#37 28 juli 2010, 00:58:20
Roan
  • Ravenklauw
  • Tovenaarskind
  • *
  • I wanna be famous.

Dat vind ik een hele goede! Hij werkt ook als je een nieuw hoofdstuk moet schrijven en op ideeën moet komen.
#38 1 augustus 2010, 14:18:37
Miriam
  • Oude garde
  • Huffelpuf
  • Opperste Hotemetoot
  • **

Ik kruip er eigenlijk nooit uit. Als ik echt geen inspiratie meer heb ga ik gewoon lekker stoppen met schrijven en wat anders doen en dan komt er vanzelf weer wat in mijn hoofd voor een verhaal.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Tijdverdrijver, layout en tekst zijn auteursrechtelijk beschermd. Niets van deze site mag zonder toestemming worden overgenomen!
Harry Potter en daaraan gerelateerde zaken zijn auteursrechtelijk beschermd en het eigendom van J.K. Rowling, Warner Bros., de Harmonie en Bloomsbury Publishing.
Tijdverdrijver kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schending van dit auteursrecht door leden.